About ‘The house number project’

Read also in CatalàCastellano.

When I arrived in Belgium last November, one of the first things that caught my attention was the culture of typography which can be felt in almost any corner of the country. I would say that Brussels is a difficult city to define: most often than not, it doesn’t fulfill the expectations of visitors, yet at the same time it offers surprises, and more than a few, to its inhabitants. For me, one of these little details has been something as trivial as house numbers.

Alba Pijuan

I come from Barcelona, where public authorities set very specific rules on urban landscape. The placement of billboards, commercial signs, aerials… Everything is regulated. There is obviously a reasonable flexibility, but all this regulation is slowly passing onto the individual behaviour of residents, thus resulting in a less diverse city. One example is that, in house numbers, the variety of typographies used is quite poor.

Then it was a bit of a shock to arrive in a city in which house numbers range from a plain number drawn in chalk on the door jamb, to a 20x20cm tile made with the trencadís technique. And this can constitute a great, fascinating distraction while walking on the streets. Pay attention next time you’re wandering around Brussels!

Alba Pijuan, architect

SOBRE ‘THE HOUSE NUMBER PROJECT’

Quan vaig arribar a Bèlgica el novembre de 2012, una de les primeres coses que em va cridar l’atenció va ser l’herència tipogràfica que es palpa a tot arreu. Diria que Brussel·les és una ciutat díficil de definir: no acostuma a complir les expectatives dels turistes, però ofereix sorpreses, i no pas poques, als seus habitants. Per a mi, un d’aquests petits detalls ha estat una cosa tan anecdòtica com els números de les cases.

Vinc de Barcelona, on hi ha un gran control sobre el paisatge urbà. A la ciutat comtal regulem la publicitat exterior, la retolació comercial, on poden anar o no les antenes, etcètera. Evidentment, hi ha una raonable flexibilitat, però aquesta regulació ens acaba contagiant als barcelonins. Un dels exemples d’això és que en els números de cases i blocs de pisos hi ha poca variació tipogràfica.

Per això, és un ‘mini-xoc’ arribar a una ciutat on la numeració de les cases va des de una rajola de 20×20 feta de trencadís, fins a dues xifres pintades amb guix a la façana. I és una gran -i maca- distracció quan passeges pel carrer. Fixeu-vos-hi quan sigueu a Brussel·les!

Alba Pijuan, arquitecta

SOBRE ‘THE HOUSE NUMBER PROJECT’

Cuando en noviembre de 2012 llegué a Bélgica, una de las primeras cosas que me llamó la atención fué la herencia tipográfica que se palpa en cualquier rincón. Diría que Bruselas es una ciutat difícil de definir: no acostumbra a cumplir las expectativas de los turistas pero ofrece sorpresas, y no pocas, a sus habitantes. Para mi, uno de estos pequeños detalles ha sido algo tan anecdótico como los números de las casas.

Vengo de Barcelona, donde hay un gran control del paisaje urbano. En la ciudad condal regulamos la publicidad exterior, la rotulación comercial, la situación de las antenas, etcéctera. Evidentmente, hay una razonable flexibilidad, pero esta regulación acaba, de algun modo, contagiándose a los barcelonenses. Uno de los ejemplos de ésto es que, en los números de casas y bloques de pisos, hay poca variación tipográfica.

Por eso, es un ‘mini-choque’ llegar a una ciudad donde la numeración de las casas va desde un azulejo de 20×20 hecho de trencadís, hasta dos cifras pintadas con tiza en la fachada. Y es una gran -y bonita- distracción cuando paseas por la calle. ¡Fijaros cuando estéis en Bruselas!

Alba Pijuan, arquitecta

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s